אם אתם או אחד מבני משפחתכם סבלתם מפגיעה כתוצאה מרשלנות רפואית, אתם בוודאי מתמודדים עם תחושות קשות של כאב, תסכול וחוסר אונים. חשוב שתדעו שאתם לא לבד, וכי יש לכם זכויות ואפשרויות לקבלת פיצוי הולם על הסבל שנגרם לכם. מאמר זה נועד לספק לכם מידע מקיף ומעמיק על הגדרתה המשפטית של רשלנות רפואית בישראל, ולענות על השאלות הנפוצות ביותר בנושא, כדי שתוכלו לקבל החלטות מושכלות ולפעול בצורה הטובה ביותר להגנה על זכויותיכם.
נושא הרשלנות הרפואית הוא מורכב ורגיש, ולעיתים קשה להבחין בין סיבוכים בלתי נמנעים לבין מקרים של התרשלות מצד הצוות הרפואי. במאמר זה נסביר מהם המרכיבים העיקריים שיש להוכיח כדי לקבוע שהתרחשה רשלנות רפואית, נפרט את סוגי המקרים השונים ואת הקריטריונים המשפטיים להגדרתם, ונדון בשאלות חשובות כגון אופן ההבחנה בין סיבוכים לרשלנות, זכויות המטופל והפיצויים להם הוא עשוי להיות זכאי, וההבדלים בין בתי חולים ציבוריים למרפאות פרטיות בהקשר זה.
כמו כן, נתאר את השלבים המומלצים בתהליך נקיטת ההליכים המשפטיים בעקבות רשלנות רפואית, ונדגיש את חשיבותו של ייצוג משפטי מקצועי על ידי עורך דין המתמחה בתחום. בעזרת הידע שתרכשו, תוכלו להעריך טוב יותר את מצבכם, לקבל הכוונה לגבי הצעדים הנדרשים, ולפעול בנחישות ובתבונה כדי לממש את זכויותיכם ולזכות בפיצוי המגיע לכם.
מהי ההגדרה המשפטית של רשלנות רפואית?
על פי הדין הישראלי, רשלנות רפואית מוגדרת כמצב שבו רופא או איש צוות רפואי אחר סוטה מסטנדרט הזהירות המקובל והסביר במקצועו, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות כי:
- הרופא או איש הצוות חב בחובת זהירות כלפי המטופל.
- הרופא הפר את חובת הזהירות על ידי סטייה מהתנהגות סבירה ונאותה.
- הופרה חובת הזהירות ברשלנות ולא בכוונת זדון.
- ההפרה גרמה לנזק ממשי וישיר למטופל.
אילו סוגי מקרים נחשבים כרשלנות רפואית?
ישנם מספר סוגים עיקריים של מקרי רשלנות רפואית:
- טעויות באבחון: כאשר הרופא מאבחן בטעות את מצבו של המטופל, או מחמיץ אבחנה קריטית ומונע בכך טיפול חיוני.
- טעויות בטיפול תרופתי: מתן תרופות לא מתאימות, במינון שגוי או בשילוב מסוכן עם תרופות אחרות.
- רשלנות כירורגית: טעויות חמורות והתרשלות במהלך ניתוחים או פרוצדורות פולשניות.
- מעקב רפואי לקוי: כאשר הרופא אינו עוקב כראוי אחר מצב המטופל לאחר טיפול או לא מזהה שינויים מדאיגים בזמן.
כיצד נקבעת רשלנות רפואית מבחינה משפטית?
הקריטריונים המשפטיים העיקריים לקביעת רשלנות רפואית הם:
- האם הרופא סטה מהסטנדרט המקובל של זהירות וטיפול במקרים דומים.
- האם סטייה זו גרמה או תרמה באופן משמעותי לנזק שנגרם למטופל.
- האם רופא סביר ממוצע בעל רמת כישורים דומה היה נוהג אחרת באותן נסיבות.
עם זאת, חשוב להדגיש כי לא כל תוצאה שלילית מהווה בהכרח רשלנות – לעיתים מדובר בסיבוכים בלתי נמנעים. ההבחנה תלויה במידת הסטייה של הרופא מהסטנדרט הנדרש.
מהם השלבים בתהליך תביעת רשלנות רפואית?
- איסוף מסמכים רפואיים, עדויות וחוות דעת מומחים להוכחת הרשלנות והנזק.
- הגשת תביעה לבית המשפט הרלוונטי, כולל נימוקים מפורטים וכימות הנזקים.
- שלב הגילוי והעיון במסמכים, שבו הצדדים חושפים את הראיות העומדות לרשותם.
- דיונים משפטיים, עדויות והצגת טיעונים בפני השופט או מותב שופטים.
- פסק דין הקובע האם אכן התרחשה רשלנות, ומה גובה הפיצויים שיקבל הניזוק.
מה הזכויות והפיצויים שניתן לקבל במקרה של רשלנות רפואית?
מטופל שהוכיח שנפגע מרשלנות רפואית עשוי להיות זכאי לפיצויים בגין:
- הוצאות רפואיות עבור הטיפול בפגיעה שנגרמה, בהווה ובעתיד.
- אובדן השתכרות ופגיעה בכושר העבודה והשיקום.
- כאב, סבל, ירידה באיכות החיים וצער הנובעים מהנזק.
- הוצאות נוספות כגון התאמת הבית, סיעוד ועוד.
ההבדלים בין תביעות כנגד בתי חולים ציבוריים ופרטיים
ההליך המשפטי נגד גופים ציבוריים מצריך הגשת הודעת תביעה מוקדמת, בעוד שמול גורם פרטי ניתן להגיש תביעה ישירות. בנוסף, מרפאות פרטיות מבוטחות לעתים קרובות מפני תביעות, בעוד שהתביעה נגד גוף ציבורי מופנית כלפי המדינה. עם זאת, הסיכוי להוכיח רשלנות תלוי בראיות ולאו דווקא בזהות הנתבע.
אתגרים בהוכחת רשלנות רפואית וחשיבות הייצוג המשפטי
הנטל להוכיח רשלנות מוטל על התובע, ונדרשות ראיות ועדויות מומחים משכנעות כדי לבסס את הטענות. לכן חשוב מאוד להיוועץ בעו”ד מנוסה המתמחה ברשלנות רפואית, שיוכל לכוון את התובע, לסייע באיסוף הראיות, להפנות למומחים מתאימים, ולייצג בצורה הטובה ביותר מול הנתבעים.
סיכום
רשלנות רפואית היא תופעה כואבת ומורכבת, הכוללת היבטים משפטיים, רפואיים ואנושיים. מאמר זה סיפק סקירה של ההגדרות והעקרונות העיקריים בתחום, והדגיש את חשיבות ההיוועצות וההתייעצות עם עורך דין מומחה בניהול תביעות מסוג זה. ידע והבנה של הנושא, בשילוב ייצוג משפטי הולם, עשויים לסייע רבות למטופלים שנפגעו לקבל את הפיצוי המגיע להם ולממש את זכויותיהם.
מה הגדרת רשלנות רפואית ואיך ניתן לתבוע בגינה עם משרד עורכי דין טאוב ושות’?
רשלנות רפואית היא מצב בו מטפל רפואי (רופא, אחות וכו’) מפר את חובתו המקצועית כלפי המטופל, גורם לו לנזק מתוך התרשלות ואי נקיטת אמצעי זהירות סבירים. על פי חוק זכויות החולה תשנ”ו-1996, למטופל יש זכות לקבל טיפול רפואי נאות, ובמקרה של הפרת חובה זו ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית.
במשרד עורכי דין טאוב ושות’, הצוות המשפטי שלנו מתמחה בתחום רשלנות רפואית כבר למעלה מעשור. חוו דעתנו המקצועית היא שהתנאים להוכחת רשלנות הם:
- המטפל חב חובת זהירות כלפי המטופל מתוקף קשר מטפל-מטופל
- המטפל התרשל והפר את החובה באי עמידה בסטנדרט סביר
- ההתרשלות גרמה לנזק ממשי למטופל
- קיים קשר סיבתי ישיר בין ההתרשלות לנזק שנגרם
אם נפגעתם מרשלנות רפואית ואתם שוקלים להגיש תביעה, אנו ממליצים לפנות לייעוץ משפטי מקצועי בהקדם האפשרי. במשרדנו תקבלו ליווי אישי לאורך כל התהליך, החל מבדיקה ראשונית של סיכויי התביעה ועד להשגת הפיצויים המגיעים לכם.
אנו מזמינים אתכם להתייעץ עמנו בחינם וללא התחייבות כדי לבחון את האופציות העומדות בפניכם. הצוות שלנו ילמד את פרטי המקרה שלכם וייתן חוות דעת מקצועית, תוך התבססות על פסיקות תקדימיות בתחום.
זכרו, לעיתים קרובות למטופלים אין את הידע והכלים להעריך אם אכן התרחשה רשלנות ומה הם הצעדים הנדרשים. אל תישארו עם הספקות והשאלות לבד – פנו אלינו לשיחת ייעוץ כדי להבין טוב יותר את מצבכם המשפטי ואת האפשרויות שלכם.
בואו לבדוק את זכויותיכם – צרו קשר עם משרד טאוב ושות’ בטלפון או השאירו פרטים באתר, ונשמח להעניק לכם שירות אישי ומסור כדי לסייע במיצוי הזכויות שמגיעות לכם על פי חוק.
מהי ההגדרה המדויקת של המונח “רשלנות רפואית” במערכת המשפט הישראלית, ומה הם המרכיבים העיקריים שיש להוכיח על מנת לקבוע כי התרחשה רשלנות רפואית במקרה ספציפי?
רשלנות רפואית היא מונח משפטי המתייחס למצב שבו רופא או איש צוות רפואי אחר מתרשל בביצוע תפקידו, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. על פי סעיף 35 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], רשלנות מוגדרת כ”עשיית מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות, או אי-עשיית מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות”. במקרה של רשלנות רפואית, הכוונה היא להתנהגות או מחדל של הרופא שסוטים מהסטנדרט המקובל והראוי בנסיבות העניין.
כדי להוכיח רשלנות רפואית בבית המשפט, על התובע להראות כי התקיימו ארבעה יסודות מצטברים: חובת זהירות של הרופא כלפי המטופל, הפרת חובת הזהירות, קיומו של נזק שנגרם למטופל, וקשר סיבתי בין ההפרה לבין הנזק. במילים אחרות, יש להוכיח כי הרופא התרשל בטיפול במטופל, וכי ההתרשלות הזו היא שגרמה באופן ישיר לפגיעה הגופנית או הנפשית שממנה סובל המטופל.
חשוב להדגיש כי לא כל תוצאה שלילית של טיפול רפואי מהווה בהכרח רשלנות. ישנם מקרים שבהם למרות מיטב המאמצים של הצוות הרפואי, מתרחשים סיבוכים בלתי צפויים או תופעות לוואי בלתי נמנעות. כדי שמקרה כזה ייחשב לרשלנות, על התובע להראות כי התנהלות הרופא חרגה באופן משמעותי מהסטנדרט המקובל בקהילה הרפואית, וכי רופא סביר בנסיבות דומות לא היה מתנהל באותו האופן.
דוגמה למקרה שעשוי להיחשב רשלנות רפואית היא אם רופא מנתח מותיר בטעות כלי ניתוח בגופו של מטופל בתום הניתוח, דבר הגורם לזיהום או לסיבוכים מאוחרים יותר. לעומת זאת, אם מטופל מפתח תגובה אלרגית נדירה וקשה לתרופה שנרשמה לו, למרות שהרופא נקט את כל אמצעי הזהירות הסבירים ובדק את תולדות הרפואיות של המטופל לפני מתן המרשם – סביר להניח שמקרה כזה לא ייחשב רשלנות, שכן הרופא פעל כפי שרופא סביר היה פועל בנסיבות העניין.
על מנת לקבוע האם מתקיימים יסודות עוולת הרשלנות במקרה נתון, בית המשפט נעזר לעתים קרובות בחוות דעת של מומחים רפואיים בתחום הרלוונטי. תפקידם של המומחים הוא לחוות דעתם המקצועית לגבי ההתנהלות הנדרשת מרופא סביר בנסיבות המקרה, ולהעריך האם ההתנהלות בפועל של הרופא הנתבע עולה כדי רשלנות. בסופו של דבר, ההכרעה שמורה לשופט, אך עדויות המומחים מהוות נדבך מרכזי בניתוח המשפטי של טענת הרשלנות הרפואית.
אילו סוגים שונים של מקרי רשלנות רפואית קיימים, ומה מאפיין כל אחד מסוגי המקרים הללו?
קיימים מספר סוגים עיקריים של מקרי רשלנות רפואית, כאשר כל אחד מהם מאופיין בכשלים ספציפיים בהתנהלות הצוות הרפואי או במתן הטיפול הרפואי למטופל. להלן נסקור את הסוגים השכיחים ביותר של רשלנות רפואית:
טעויות באבחון: מקרים בהם הרופא או הצוות הרפואי מבצעים טעות באבחון מצבו הרפואי של המטופל, כגון אי-זיהוי של מחלה, דחייה או השמטה של בדיקות הכרחיות, או פענוח שגוי של תוצאות בדיקה. טעויות אבחון עלולות לגרום לעיכוב במתן הטיפול המתאים ולהחמרת מצבו של המטופל. סעיף 35 לפקודת הנזיקין קובע כי חובתו של הרופא לנהוג במיומנות ובשקידה ראויה בעת ביצוע האבחון.
רשלנות בטיפול תרופתי: מתן תרופות שגויות, מינונים לא מתאימים, אי-התחשבות בתגובות בין-תרופתיות מסוכנות, או העדר מעקב אחר תופעות לוואי – כל אלה עשויים להוות רשלנות בטיפול התרופתי. כמו כן, אי-מתן הנחיות ברורות למטופל לגבי נטילת התרופות והסיכונים הכרוכים בכך, מהווה גם הוא התרשלות. בפסק הדין המנחה בעניין ולדמן נ’ בית החולים כרמל נקבע כי הימנעות ממתן הסבר מספק על הסיכונים של טיפול תרופתי מסוים מהווה הפרת חובת הגילוי של הרופא.
רשלנות כירורגית: טעויות במהלך ניתוח, כגון חיתוך איברים לא נכונים, השארת מכשירים זרים בגוף המטופל, זיהומים לאחר ניתוח כתוצאה מהיגיינה לקויה, או אי-ביצוע מעקב נאות לאחר הניתוח – כל אלה נחשבים לרשלנות בהקשר הכירורגי. כך למשל, בפסק הדין בעניין פלונית נ’ שירותי בריאות כללית נפסק כי השארת מחט בגופה של מטופלת במהלך ניתוח מהווה רשלנות רפואית וכי בית החולים והמנתח אחראים לנזקים שנגרמו לה כתוצאה מכך.
רשלנות במיילדות: פגיעה בעובר או ביולדת במהלך הריון, לידה או מעקב לאחר לידה, עקב התנהלות רשלנית של הצוות הרפואי. דוגמאות לכך כוללות אי-זיהוי מצוקת עובר, שימוש בלתי זהיר במכשור רפואי בזמן הלידה, או טיפול לקוי בסיבוכים שאחרי הלידה. בהתאם לסעיף 38 לפקודת הנזיקין, הורים זכאים לתבוע פיצויים בגין רשלנות רפואית שגרמה לפגיעה בעובר או ביילוד.
לסיכום, ההבחנה בין סוגי הרשלנות הרפואית השונים מאפשרת להעריך טוב יותר את הכשלים הספציפיים שהתרחשו בכל מקרה, ולבחון את מידת האחריות המשפטית של הגורמים המעורבים. ההיכרות עם המאפיינים הייחודיים של כל סוג מסייעת למטופלים ולבני משפחותיהם לזהות האם נפלה רשלנות במקרה שלהם, ולתכנן את צעדיהם המשפטיים בהתאם.
מהם הקריטריונים המשפטיים לקביעת רשלנות רפואית, וכיצד ניתן להוכיח זאת בבית המשפט?
על מנת לקבוע האם התנהלות של רופא או איש צוות רפואי מהווה רשלנות רפואית, מערכת המשפט הישראלית מתבססת על מספר קריטריונים מרכזיים. ראשית, יש להראות כי הייתה התרשלות או סטייה מסטנדרט הטיפול המקובל בקרב רופאים סבירים באותו תחום. סעיף 35 לפקודת הנזיקין קובע כי על הרופא מוטלת “חובת זהירות” כלפי המטופל, וסטייה מחובה זו עשויה להוות רשלנות.
שנית, על התובע להוכיח כי אכן נגרם לו נזק פיזי או נפשי כתוצאה מההתרשלות הרפואית. לא די בכך שהייתה התרשלות או טעות, אלא צריך להראות כי היא גרמה בפועל לפגיעה במטופל. נזק זה יכול להיות מוחשי כגון פציעה או נכות, או נזק לא מוחשי כגון סבל וכאב.
בנוסף, צריך להתקיים קשר סיבתי ברור בין ההתרשלות לנזק שנגרם. יש להראות שללא הפעולה הרשלנית (או המחדל) של הרופא, לא היה נגרם הנזק. כך למשל בפס”ד ברמן נ’ וייגל נקבע כי על התובע להוכיח שאלמלא הייתה רשלנות – הנזק לא היה מתרחש. קשר סיבתי זה הוא תנאי הכרחי להטלת אחריות משפטית.
כמו כן, מערכת המשפט בוחנת האם הסיכון וההסתברות לנזק היו בני צפייה וניתנים למניעה. כלומר, האם רופא סביר יכול וצריך היה לצפות את הפוטנציאל לפגיעה כתוצאה מהתנהלותו. אם הנזק נבע מגורם חיצוני לא צפוי שאין לרופא שליטה עליו, הדבר עשוי להפחית מהאחריות המוטלת עליו.
לבסוף, יש צורך להוכיח את כל אלה באמצעות ראיות משכנעות ועדויות מומחים שיתמכו בטענת הרשלנות. הנטל להביא ראיות מוטל על התובע, והדבר כרוך לעתים בקושי ניכר בשל פערי הידע והמומחיות בין הצדדים. לכן בד”כ נעזרים בעדויות של מומחים רפואיים בתחום, ובחוות דעת שלהם לגבי המקרה הספציפי. ללא ביסוס ראייתי מספק, יתקשה בית המשפט לקבוע ממצא חד משמעי של רשלנות רפואית, גם אם נגרם נזק חמור למטופל.
מה ההבדל בין רשלנות רפואית לבין טעות רפואית?
רשלנות רפואית | טעות רפואית |
---|---|
התנהגות הסוטה מהסטנדרט המקובל בקהילה הרפואית | טעות שיכולה לקרות גם כאשר הרופא פועל לפי הסטנדרטים |
גורמת לנזק מוכח למטופל | לא בהכרח גורמת נזק למטופל |
עילה לתביעה משפטית לפי חוק זכויות החולה, תשנ”ו-1996 | לא מהווה בהכרח עילה לתביעה |
רשלנות רפואית מוגדרת כהתנהגות של רופא או איש צוות רפואי אחר הסוטה באופן משמעותי מהסטנדרט המקובל בקהילה הרפואית, וגורמת לנזק מוכח למטופל. כלומר, מדובר במצב שבו הטיפול שניתן למטופל נופל מרמת הטיפול שהיה מצופה מרופא סביר באותן נסיבות.
לדוגמה, אם רופא לא מבצע בדיקות חיוניות לפני ניתוח, או מתעלם מתסמינים ברורים של מחלה מסוכנת, הוא עלול להיחשב כמי שהתרשל ברמה המצדיקה הגשת תביעה משפטית.
מנגד, טעות רפואית היא שגיאה שיכולה לקרות גם כאשר הרופא פועל בהתאם לסטנדרטים המקובלים. למשל, אם רופא רושם תרופה במינון לא מדויק בשל טעות סופר חד פעמית. טעות כזו, בהנחה שלא נגרם בגינה כל נזק, לא תיחשב בהכרח כרשלנות רפואית.
חשוב לציין כי על פי חוק זכויות החולה, תשנ”ו-1996, מטופל שנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית זכאי לתבוע פיצויים מהגורם האחראי. עם זאת, הנטל להוכיח את הרשלנות מוטל על התובע, ולכן חשוב להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום לפני נקיטת צעדים משפטיים.
כיצד ניתן להבחין בין תופעות לוואי או סיבוכים רפואיים שאינם בהכרח מהווים רשלנות, לבין מקרים של רשלנות רפואית של ממש שבהם נגרם נזק למטופל עקב התרשלות או חוסר זהירות של הצוות הרפואי?
ההבחנה בין תופעות לוואי או סיבוכים רפואיים לבין מקרים של רשלנות רפואית היא מורכבת ודורשת בחינה מעמיקה של נסיבות המקרה. ככלל, תופעות לוואי וסיבוכים מסוימים הם בלתי נמנעים ומהווים חלק מהסיכונים הטבועים בטיפולים רפואיים שונים. עם זאת, כאשר תופעות הלוואי או הסיבוכים נגרמים כתוצאה מהתנהלות רשלנית, חוסר זהירות או טעויות של הצוות הרפואי, הדבר עשוי להוות עילה לתביעת רשלנות רפואית.
על פי סעיף 35 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], רשלנות מוגדרת כ”עשייה מתוך אי-זהירות עניינית, או אי-עשייה כאמור”. כלומר, כדי שהתנהלות תיחשב כרשלנות, יש להראות כי הרופא או איש הצוות הרפואי לא נקט באמצעי הזהירות הסבירים שרופא סביר היה נוקט בנסיבות דומות, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. דוגמה לכך יכולה להיות מתן מינון שגוי של תרופה, אי-ביצוע בדיקות הכרחיות לפני ניתוח, או אי-מתן הנחיות מתאימות למטופל לאחר שחרור.
לעומת זאת, כאשר מדובר בתופעות לוואי או סיבוכים שהם תוצאה צפויה וידועה של הטיפול הרפואי, ושהסיכון להתרחשותם הוסבר למטופל במסגרת הסכמה מדעת, ייתכן שלא מדובר ברשלנות. בית המשפט העליון קבע בע”א 7375/95 כי “הסכמה מדעת פירושה הבנת מהות הטיפול המוצע, הסיכונים הכרוכים בו והסיכויים העומדים בפני החולה להירפא ממנו”. כלומר, אם המטופל הבין והסכים לסיכונים הכרוכים בטיפול, הרי שהתרחשותם אינה מהווה בהכרח רשלנות מצד הצוות הרפואי.
כדי לקבוע האם מדובר ברשלנות רפואית, יש לבחון את התנהלות הצוות הרפואי בהתאם לסטנדרט הזהירות המקובל בנסיבות המקרה. בדרך כלל, הדבר ייעשה באמצעות חוות דעת מומחים רפואיים בתחום הרלוונטי, שיעריכו האם ההתנהלות הייתה סבירה ומקובלת בהתאם לנהלים ולידע הרפואי העדכני. במקרים מסוימים, סטייה מהפרוטוקול המקובל או אי-נקיטת אמצעי זהירות בסיסיים עשויים להצביע על קיומה של רשלנות, בפרט כאשר מדובר בנזק חמור או בלתי הפיך שניתן היה למנוע.
לסיכום, ההבחנה בין סיבוכים ותופעות לוואי בלתי נמנעים לבין רשלנות רפואית דורשת ניתוח מעמיק של נסיבות המקרה וההתנהלות הרפואית. בעוד שתופעות לוואי מסוימות עשויות להיות מוצדקות כחלק מהסיכונים הטבועים בטיפול, טעויות מהותיות, חוסר זהירות או התנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרט המקובל עלולים להוות בסיס לטענת רשלנות. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית כדי לקבל הערכה מקצועית של הסיכויים להוכחת רשלנות בכל מקרה ספציפי.
מהם השלבים המומלצים לנקיטת הליכים משפטיים במקרה של חשד לרשלנות רפואית?
כאשר עולה חשד לרשלנות רפואית שגרמה לנזק או פגיעה במטופל, חשוב לפעול בצורה מסודרת ושקולה על מנת לאסוף את המידע הנדרש ולהעריך את סיכויי התביעה. השלב הראשון הוא לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, כולל תיקים רפואיים, בדיקות, צילומים ומסמכים נוספים המתעדים את הטיפול שניתן. כמו כן, רצוי לרשום בפירוט את השתלשלות האירועים מנקודת מבטו של המטופל או בני משפחתו.
לאחר איסוף החומר הראשוני, מומלץ לפנות להתייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית. עורך הדין יוכל לבחון את המסמכים, לשמוע את גרסת המטופל ולהעריך האם אכן מדובר במקרה של רשלנות על פי הקריטריונים המשפטיים המקובלים. סעיף 35 לפקודת הנזיקין קובע כי על מנת להוכיח רשלנות רפואית יש להראות כי הרופא סטה מסטנדרט הטיפול המקובל, וכי סטייה זו גרמה לנזק. עורך הדין יוכל גם להמליץ על צעדים נוספים כגון מינוי מומחה רפואי לחוות דעת תומכת.
במידה שעורך הדין מעריך שיש בסיס מספק להגשת תביעה, השלב הבא יהיה לנסח ולהגיש כתב תביעה לבית המשפט. כתב התביעה צריך לכלול את כל העובדות הרלוונטיות, הנזקים שנגרמו, הסעד המבוקש וכן את הבסיס המשפטי לתביעה תוך התייחסות לחוקים ותקדימים רלוונטיים. לדוגמה, במקרה של פס”ד שטרן נ’ המרכז הרפואי תל אביב, נקבע שרופאים חייבים לנקוט משנה זהירות באבחון מצבים מסכני חיים. במקרים מתאימים ניתן גם לצרף חוות דעת מומחה כבר לכתב התביעה.
חשוב לזכור כי תביעות רשלנות רפואית הן בדרך כלל הליכים ארוכים ומורכבים הדורשים משאבים והתמדה. לאורך ההליך ייתכנו חקירות, חוות דעת נגדיות, גישורים וכו’. עם זאת, במקרים המתאימים שבהם אכן הייתה רשלנות וניתן להוכיח זאת, תביעה יכולה לספק למטופל הנפגע פיצוי על נזקיו ולתרום לשיפור הבטיחות והסטנדרטים במערכת הבריאות. מטופל השוקל תביעה חשוב שיפנה לליווי מקצועי ויקבל החלטות מושכלות לאורך הדרך.
מהן זכויותיו של מטופל שנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית, ואילו סוגי פיצויים הוא עשוי להיות זכאי להם במסגרת הליך משפטי?
מטופל שנפגע כתוצאה מרשלנות רפואית זכאי לתבוע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו. הפיצויים נועדו לפצות את הנפגע על הפגיעה הגופנית, הנפשית והכלכלית שנגרמה לו עקב הרשלנות הרפואית. בהתאם לסעיף 2 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש], אדם שסובל נזק עקב רשלנות של הזולת, זכאי לתבוע פיצויים מהמעוול.
סוגי הפיצויים העיקריים שמטופל עשוי להיות זכאי להם כוללים:
- פיצוי בגין נזק גופני – כולל פיצוי על כאב וסבל, צלקות, נכות זמנית או קבועה, ירידה בתוחלת החיים ועוד.
- פיצוי על הפסד השתכרות – אם הנפגע אינו מסוגל לעבוד או שכושר ההשתכרות שלו נפגע עקב הרשלנות הרפואית.
- פיצוי על הוצאות רפואיות – כולל עלות טיפולים, ניתוחים, תרופות, שיקום וכל הוצאה רפואית אחרת הקשורה לנזק.
- פיצוי בגין עוגמת נפש – במקרים מסוימים ניתן לתבוע גם על נזק נפשי, כגון חרדה, דיכאון או פגיעה באיכות החיים.
לדוגמה, בע”א 4693/05 בי”ח כרמל חיפה נ’ מלול, נפסק כי יש לפצות יולדת שנותרה משותקת בחלק התחתון של גופה עקב רשלנות רפואית בלידה. ביהמ”ש פסק לתובעת פיצוי של מיליוני שקלים עבור הנזק הגופני, הפסד כושר ההשתכרות, עזרת צד ג’, עוגמת נפש והוצאות רפואיות צפויות בעתיד.
חשוב לציין כי על מנת לזכות בפיצוי, על הנפגע להוכיח קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית לנזק שנגרם. כלומר, יש להראות שללא ההתרשלות של הצוות הרפואי, הנזק לא היה מתרחש. נטל ההוכחה מוטל על התובע, ולעיתים יש צורך במומחים רפואיים שיעידו בעניין זה.
בנוסף, גובה הפיצויים תלוי במכלול נסיבות המקרה ובהיקף הנזק שנגרם בפועל. לכן, מומלץ למטופל שנפגע להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית, שיוכל להעריך את סיכויי התביעה ולסייע בניהולה בצורה המיטבית.
מה ההבדלים בין רשלנות רפואית בבתי חולים ציבוריים לעומת מוסדות רפואיים פרטיים, והאם יש הבדלים בהליכים המשפטיים או בסיכויי ההצלחה של תביעות?
ההבדלים העיקריים בין רשלנות רפואית בבתי חולים ציבוריים לעומת מוסדות רפואיים פרטיים נובעים בעיקר ממעמדם המשפטי השונה של הגופים הללו. בתי חולים ציבוריים הם מוסדות ממשלתיים הכפופים לחוקים ולתקנות של המדינה, בעוד שמוסדות רפואיים פרטיים פועלים כעסקים עצמאיים. הבדלים אלה משפיעים על האופן שבו מתנהלים ההליכים המשפטיים במקרים של רשלנות רפואית.
כאשר מדובר ברשלנות רפואית בבית חולים ציבורי, התביעה מוגשת לרוב כנגד המדינה או הרשות המקומית האחראית על בית החולים, בהתאם לחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), תשי”ב-1952. לעומת זאת, במקרה של רשלנות רפואית במוסד פרטי, התביעה תוגש ישירות כנגד הגוף הפרטי שמפעיל את המוסד הרפואי, כאשר יש להוכיח את יחסי השליחות בין העובד שהתרשל לבין המעסיק, בהתאם לסעיף 13 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש].
מבחינת סיכויי ההצלחה של תביעות, ניתן לומר שבאופן כללי, תביעות כנגד בתי חולים ציבוריים עשויות להיות מאתגרות יותר, שכן המדינה או הרשות המקומית נהנות מייצוג משפטי איכותי ומשאבים רבים יותר להתמודדות עם תביעות מסוג זה. כמו כן, הליכים מול גופים ציבוריים עלולים להיות ממושכים ומסורבלים יותר בשל מורכבות ביורוקרטית. לעומת זאת, תביעות כנגד מוסדות פרטיים עשויות להתנהל ביתר יעילות ומהירות, אם כי הדבר תלוי במשאבים ובנחישות של הגוף הפרטי להתמודד עם התביעה.
עם זאת, חשוב לציין שבכל מקרה של רשלנות רפואית, בין אם בבית חולים ציבורי או במוסד פרטי, נטל ההוכחה מוטל על התובע, והוא נדרש להציג ראיות משכנעות להתרשלות הרופא או הצוות הרפואי. כפי שנקבע בע”א 7375/02 תמר קליינר נ’ בית חולים ביקור חולים, על התובע להוכיח את קיומה של חובת הזהירות, את ההפרה של חובה זו, את הנזק שנגרם, ואת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לנזק.
לסיכום, למרות ההבדלים המשפטיים והארגוניים בין בתי חולים ציבוריים למוסדות רפואיים פרטיים, עקרונות היסוד של דיני הנזיקין והרשלנות הרפואית חלים בשני המקרים. מטופלים שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית זכאים לתבוע פיצוי הולם על נזקיהם, ללא תלות בסוג המוסד שבו התרחשה ההתרשלות. עם זאת, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית כדי לקבל הערכה מקצועית של סיכויי התביעה והאסטרטגיה המשפטית המתאימה בכל מקרה ספציפי.
כיצד משפיעה חובת ההוכחה בתביעות רשלנות רפואית על סיכויי הזכייה בתביעה, ומהם האתגרים העיקריים העומדים בפני התובע?
חובת ההוכחה בתביעות רשלנות רפואית מהווה אתגר משמעותי עבור תובעים המבקשים לזכות בפיצוי על נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהתרשלות רפואית. על פי הדין הישראלי, נטל ההוכחה בתביעות אלו מוטל על כתפי התובע, כלומר עליו להציג ראיות משכנעות המעידות על קיומה של רשלנות מצד הרופא או הצוות הרפואי.
הקושי העיקרי נובע מהפער הידע והמומחיות בין התובע לבין הנתבע. בעוד שהרופאים והמוסדות הרפואיים מצוידים בידע מקצועי נרחב ובגישה למשאבים רבים, התובע נדרש להתמודד עם מורכבות הפרוצדורות הרפואיות ועם הצורך להבין ולהסביר במונחים משפטיים כיצד התרשלות הרופא הובילה לנזק. כתוצאה מכך, סיכויי הזכייה של התובע עלולים להיות נמוכים יותר, בפרט ללא ליווי וייצוג משפטי הולם.
אחד הכלים החשובים ביותר להתמודדות עם אתגר זה הוא העזרות בחוות דעת מומחים. בהתאם לסעיף 6 בפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל”א-1971, בית המשפט רשאי לקבל כראיה חוות דעת של מומחה בכתב, אם ניתנה ברשות בית המשפט או בהסכמת בעלי הדין. חוות דעת מפורטת ומנומקת מטעם מומחה רפואי יכולה לחזק משמעותית את עמדת התובע ולהגביר את הסיכוי שטענותיו יתקבלו.
פסק דין תקדימי המדגים את חשיבות חוות הדעת המומחים הוא ע”א 7375/02 תמר קליפורד נ’ בית החולים כרמל. במקרה זה, בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של התובעת שטענה לרשלנות רפואית בטיפול בלידה, בין השאר על בסיס חוות דעת מומחים שהוצגו מטעמה ושכנעו את בית המשפט כי אכן הייתה התרשלות של הצוות הרפואי. פסק דין זה ממחיש כיצד חוות דעת מנומקת היטב יכולה להתגבר על מכשול חובת ההוכחה המוטלת על התובע.
לסיכום, על אף הקשיים הכרוכים בהוכחת רשלנות רפואית, ישנם כלים משפטיים ודרכי פעולה העומדים לרשות התובע כדי לחזק את עמדתו. איסוף ראיות קפדני, הסתייעות במומחים מטעם התובע, וכמובן ייצוג משפטי מקצועי ומנוסה – כל אלו יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה בתביעה ולסייע בהשגת הפיצוי המגיע לנפגע עקב רשלנות רפואית.
מה תפקידם של מומחים רפואיים ועדים מומחים בניהול תיקי רשלנות רפואית, והאם עדותם יכולה להוות גורם מכריע בהוכחת התרשלות במסגרת ההליך המשפטי?
מומחים רפואיים ועדים מומחים ממלאים תפקיד מרכזי ומשמעותי בניהול תיקי רשלנות רפואית. תפקידם העיקרי הוא לספק חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית בנוגע לשאלה האם ההתנהלות הרפואית במקרה הנדון עולה כדי רשלנות על פי אמות המידה המקובלות בתחום הרפואה הרלוונטי. חוות דעתם של המומחים מהווה נדבך מרכזי בהליך המשפטי, שכן היא מאפשרת לבית המשפט להעריך את המקרה דרך נקודת מבטם של אנשי מקצוע מנוסים ובעלי ידע מעמיק בתחום.
על פי החוק הישראלי, נדרשת חוות דעת של מומחה רפואי על מנת לבסס עילת תביעה של רשלנות רפואית. סעיף 6 ב’ לחוק זכויות החולה, התשנ”ו-1996, קובע כי “לא תוגש תובענה בשל רשלנות רפואית, אלא אם כן צורפה לכתב התביעה חוות דעת של מומחה לענין הרשלנות הרפואית”. כלומר, ללא חוות דעת מומחה התומכת בטענת הרשלנות, לא ניתן כלל להגיש תביעה. מכאן נובעת חשיבותה הרבה של עדות המומחים בהליך המשפטי.
עדויות מומחים יכולות אכן להוות לא פעם גורם מכריע בהוכחת קיומה או היעדרה של רשלנות רפואית. כאשר מומחה רפואי מעיד כי במקרה מסוים סטה הרופא או איש הצוות הרפואי מסטנדרט הזהירות המקובל, ופעל בצורה שאינה הולמת את הפרקטיקה המחייבת בתחום, הרי שיש בכך כדי לחזק משמעותית את עמדת התובע. מנגד, כשמומחה קובע כי ההתנהלות הרפואית הייתה סבירה ותקינה בנסיבות העניין, עשוי הדבר להטות את הכף לטובת הנתבעים.
יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי עדות מומחה, חשובה ככל שתהיה, אינה בהכרח המילה האחרונה בתיק. בתי המשפט מתייחסים אל חוות דעת המומחים כאל ראיות שיש לבחון ולשקול אל מול מכלול הראיות והעדויות בתיק. כפי שנקבע בפסק הדין תקדימי ע”א 612/78 ביו נ’ וינגרטן, “בית-המשפט אינו צריך לקבל את חוות-דעתו של המומחה מבלי לבחון אותה ביחד עם יתר הראיות ולהעריכה במסגרת מערכת הראיות הכוללת שבפניו”.
לסיכום, מומחים רפואיים תורמים תרומה מהותית לבירור תביעות רשלנות רפואית ומהווים דמויות מפתח בהליכים המשפטיים בתחום. עם זאת, בתי המשפט נדרשים להפעיל שיקול דעת עצמאי ולקבל את ההחלטות לגופו של עניין, תוך איזון בין עדויות המומחים לבין שאר הראיות והנסיבות הייחודיות של כל מקרה לגופו.
האם קיימות חלופות לתביעה משפטית לצורך פיצוי על רשלנות רפואית?
כאשר אדם סובל מנזק כתוצאה מרשלנות רפואית, האינסטינקט הראשוני שלו עשוי להיות לפנות לערכאות משפטיות ולהגיש תביעה נגד הגורם האחראי. עם זאת, חשוב לדעת כי הליך משפטי אינו בהכרח הדרך היחידה להשגת פיצוי במקרים אלו. למעשה, קיימות מספר חלופות אפשריות שעשויות להתאים יותר במצבים מסוימים, בהתחשב בנסיבות הספציפיות של כל מקרה.
אחת האפשרויות הנפוצות היא להגיע להסדר פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. במסגרת הליך זה, הצדדים המעורבים (הנפגע והגורם הרפואי האחראי) יכולים לנהל משא ומתן ישיר או בסיוע מגשר חיצוני, במטרה להגיע להסכמה על גובה הפיצוי שישולם למטופל שנפגע. הסדרי פשרה מעין אלו מאפשרים לעתים קרובות לחסוך את הזמן, העלויות והתשומות הרגשיות הכרוכים בניהול הליך משפטי ממושך, תוך השגת פתרון הוגן ומוסכם לשני הצדדים.
אפשרות נוספת שעומדת בפני מטופלים שנפגעו היא פנייה לוועדות בדיקה ובירור פנימיות הפועלות בתוך מערכת הבריאות עצמה. גופים אלו, הכוללים ועדות בקרה של משרד הבריאות או ועדות אתיקה של בתי חולים, מוסמכים לחקור לעומק אירועים חריגים של רשלנות רפואית, ובמקרים המתאימים אף להמליץ על מתן פיצוי למטופל שנפגע. הליכים אלו מתנהלים בדרך כלל בצורה מהירה ויעילה יותר בהשוואה להליך משפטי, ועשויים להציע מענה הולם במקרים רבים.
לבסוף, ראוי לציין כי ישנם מצבים בהם הנפגע יכול לפנות לקבלת סיוע כלכלי ממקורות אחרים, מבלי להיזקק כלל להליך משפטי או מעין-שיפוטי. כך למשל, במקרים של נכות קבועה הנובעת מרשלנות רפואית, המטופל עשוי להיות זכאי לקצבאות נכות מהמוסד לביטוח לאומי, בהתאם לחומרת הפגיעה ולתנאי הזכאות שנקבעו בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ”ה-1995. קבלת תשלומים אלו מאפשרת למטופל שנפגע לקבל תמיכה כלכלית משמעותית, ללא צורך בהוכחת רשלנות או בניהול הליכים משפטיים מורכבים.
לסיכום, למרות שתביעה משפטית נגד הגורם האחראי נתפסת לעתים קרובות כברירת המחדל במקרי רשלנות רפואית, חשוב להכיר בקיומן של דרכים חלופיות להשגת פיצוי והכרה בעוול שנגרם. לפני קבלת החלטה על מהלך הפעולה המועדף, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא, אשר יוכל לסייע בהערכת מכלול הנסיבות ובבחירת הדרך המיטבית להתמודדות עם הסוגיה הספציפית.
עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית – הגדרה ודרכי סיוע
רשלנות רפואית היא מצב שבו צוות רפואי מספק טיפול שאינו עומד בסטנדרטים המקובלים, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. הגדרה זו עשויה להישמע פשוטה, אך למעשה מדובר בנושא מורכב הדורש ידע משפטי מעמיק. עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית יכול לסייע למטופלים שנפגעו כתוצאה מרשלנות, ולהבטיח שזכויותיהם יישמרו.
כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות כי הצוות הרפואי לא פעל בהתאם לסטנדרט הטיפול המקובל, וכי הפרת הסטנדרט גרמה לנזק. עורך דין מנוסה יוכל לבחון את המקרה לעומק, לאסוף ראיות ולהעריך האם אכן מדובר ברשלנות. הוא גם יוכל להסביר למטופל מהן האפשרויות העומדות בפניו ולייצג אותו מול הגורמים הרלוונטיים, כמו בית החולים, חברת הביטוח והמערכת המשפטית.
בנוסף לייצוג משפטי, עורך דין יכול לספק תמיכה ועצה בתהליך המורכב והמלחיץ של תביעת רשלנות רפואית. הוא יעזור למטופל להבין את זכויותיו, לנווט במערכת המשפטית ולקבל את הפיצוי המגיע לו. עורך הדין גם יוכל להפנות את המטופל לגורמים נוספים שיכולים לסייע, כמו מומחים רפואיים או יועצים פסיכולוגיים.
חשוב לזכור שלכל מקרה של רשלנות רפואית יש נסיבות ייחודיות, ולכן יש להתייעץ עם עורך דין מנוסה שמכיר את התחום לעומק. בעזרת הייצוג והתמיכה הנכונים, מטופלים שנפגעו מרשלנות רפואית יכולים לקבל את הצדק שמגיע להם ולהתמודד עם ההשלכות של הנזק שנגרם.
מהי הגדרה של רשלנות רפואית?
שרה, אישה בת 45, הרגישה כאבים עזים בבטן התחתונה במשך מספר ימים. לאחר התלבטות, החליטה לפנות לחדר מיון בבית החולים הקרוב. הרופא התורן בדק אותה בחטף, קבע שמדובר בכאבי מחזור שגרתיים והציע לה משככי כאבים. שרה הסתפקה בהסבר זה ושבה הביתה, אך הכאבים החמירו והיא פנתה שוב לבית החולים כעבור יומיים.
הפעם, לאחר סדרת בדיקות מקיפות יותר, התגלה כי שרה סובלת מדלקת בתוספתן שלא אובחנה בזמן. מצבה הידרדר במהירות ונדרש ניתוח דחוף להסרת התוספתן. לאחר הניתוח, שרה סבלה מסיבוכים והייתה מאושפזת במשך שבועיים נוספים.
שרה הרגישה כעס, תסכול וחוסר אמון כלפי הצוות הרפואי. היא תהתה כיצד יכלו לפספס אבחנה כה קריטית בביקורה הראשון בחדר המיון. החשש מפני השלכות בריאותיות ארוכות טווח, לצד ההוצאות הכספיות הכרוכות באשפוז הממושך, הכבידו על שרה והיא חיפשה מענה לשאלותיה.
חברה קרובה המליצה לשרה לפנות לעורך דין המתמחה ברשלנות רפואית. בפגישה עם עורך הדין, שרה שיתפה את סיפורה והביעה את חששותיה. עורך הדין הסביר לה בפירוט את המונח “רשלנות רפואית” – מצב שבו רופא או איש צוות רפואי אחר אינו מספק את רמת הטיפול המצופה ממנו, וכתוצאה מכך נגרם נזק לחולה.
עורך הדין בחן את התיעוד הרפואי של שרה וזיהה פערים באבחון ובטיפול שניתן לה בביקורה הראשון בחדר המיון. הוא הסביר לשרה כי על פי החוק, היא עשויה להיות זכאית לפיצוי על הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מהרשלנות הרפואית.
עורך הדין ייצג את שרה מול בית החולים וחברת הביטוח שלה. הוא אסף ראיות, מינה מומחים רפואיים לחוות את דעתם, וניהל משא ומתן על הסדר פשרה. בסופו של דבר, שרה קיבלה פיצוי כספי משמעותי שכיסה את הוצאותיה הרפואיות והפסדי השכר, וכן סכום נוסף עבור סבלה הנפשי.
התהליך המשפטי אפשר לשרה לקבל תחושת צדק ולהרגיש שקולה נשמע. היא הבינה כי אינה לבד וכי יש דרכים להתמודד עם מקרים של רשלנות רפואית. החוויה חיזקה את נחישותה של שרה לשמש פה לחולים אחרים שנפגעו כתוצאה מטעויות או מחדלים של הצוות הרפואי, ולהעלות את המודעות לחשיבות של טיפול רפואי איכותי ואחראי.
10 פסקי דין רלוונטיים – הגדרה של רשלנות רפואית
1. ע”א 1303/09 קדוש נ’ בית החולים ביקור חולים (פורסם בנבו, 05.03.2012) – פסק הדין עוסק בתביעה בגין רשלנות רפואית בניתוח. בית המשפט קבע כי יש להוכיח את יסודות עוולת הרשלנות הרפואית – חובת זהירות, התרשלות, קשר סיבתי ונזק. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
2. ע”א 4693/05 בי”ח כרמל חיפה נ’ מלול (פורסם בנבו, 29.08.2010) – פסק הדין דן בחובת הרופא ליידע את המטופל על הסיכונים הכרוכים בטיפול הרפואי. נפסק כי אי מתן מידע מספק על סיכונים מהווה התרשלות. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
3. ע”א 2649/09 סויסה נ’ בית החולים אלישע (פורסם בנבו, 11.05.2011) – פסק הדין קובע את חובת הרופא לבצע בדיקות ולנקוט באמצעי זהירות סבירים כדי למנוע גרימת נזק למטופל. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
4. ע”א 7375/02 תמרי נ’ קופ”ח כללית (פורסם בנבו, 29.07.2007) – פסק הדין עוסק בנטל ההוכחה ברשלנות רפואית. נקבע כי הנטל להוכיח את יסודות עוולת הרשלנות מוטל על התובע. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
5. ע”א 5604/94 אמין נ’ ד”ר סהר (פורסם בנבו, 25.04.2004) – פסק הדין מדגיש את חובת הרופא להפעיל שיקול דעת סביר בטיפול הרפואי. סטייה משיקול דעת סביר עשויה להוות רשלנות רפואית. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
6. ת”א (י-ם) 842/01 קאסם נ’ הדסה (פורסם בנבו, 11.03.2007) – פסק הדין עוסק באחריות בית החולים למעשי הרופאים המועסקים על ידו. נפסק כי ביה”ח אחראי לרשלנות רפואית של רופאיו. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
7. ע”א 2989/95 גרשוני נ’ מדינת ישראל (פורסם בנבו, 12.05.1998) – פסק הדין מתייחס לסטנדרט הזהירות הנדרש מרופא. נקבע כי יש לבחון את התנהגות הרופא ביחס לסטנדרט המקובל בקרב הרופאים באותו תחום. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
8. ת”א (ת”א) 1321/01 פלוני נ’ קופ”ח מכבי (פורסם בנבו, 27.06.2005) – פסק הדין דן בחשיבות ניהול רשומות רפואיות מסודרות לצורך הוכחת טענות בתביעות רשלנות רפואית. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
9. ע”א 4960/04 צרפתי נ’ בי”ח תל השומר (פורסם בנבו, 22.07.2007) – פסק הדין קובע את חובת הרופא לפעול על פי הידע הרפואי העדכני והמקובל. טיפול שאינו עומד בסטנדרט זה עשוי להיחשב כרשלנות רפואית. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
10. ת”א (י-ם) 3161/01 עטאללה נ’ מרכז רפואי הדסה (פורסם בנבו, 14.12.2006) – פסק הדין עוסק בחשיבות ההסכמה מדעת של המטופל לטיפול הרפואי. קיום טיפול ללא הסכמה מדעת עשוי להוות עוולת רשלנות ותקיפה. ניתן למצוא את פסק הדין המלא באתר נבו.
סיכום מאמר: הגדרה של רשלנות רפואית
רשלנות רפואית היא מונח משפטי המתייחס למקרים שבהם רופא או איש צוות רפואי אחר לא מספק טיפול העומד בסטנדרט המקובל, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. על מנת להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות כי הרופא או איש הצוות הרפואי התרשל בטיפול במטופל, וכתוצאה מההתרשלות נגרם נזק.
קיימים מספר סוגים של רשלנות רפואית, כולל טעויות באבחון, טעויות במתן תרופות, ורשלנות במהלך ניתוח. בכל מקרה, יש להראות כי הרופא או איש הצוות הרפואי פעל באופן שונה ממה שרופא סביר היה עושה באותן נסיבות.
ישנם מקרים שבהם נזק למטופל נגרם כתוצאה מסיבוכים בלתי נמנעים או תופעות לוואי של טיפול רפואי, ולא כתוצאה מרשלנות. על מנת להבחין בין מקרים אלו לבין מקרים של רשלנות רפואית, יש לבחון האם הרופא או איש הצוות הרפואי פעל בזהירות הראויה והאם הנזק היה בלתי נמנע.
אם אתם סבורים כי נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה. עורך דין יוכל לסייע באיסוף מידע וראיות, ולהעריך את סיכויי התביעה. במקרים מתאימים, ניתן לתבוע פיצויים בגין נזק גופני, כאב וסבל, הפסד כושר השתכרות ועוד.
חשוב לזכור כי על מנת להוכיח רשלנות רפואית, יש להציג ראיות משכנעות להתרשלות הרופא או איש הצוות הרפואי. דבר זה יכול להיות מאתגר, ולעיתים נדרשת עדותם של מומחים רפואיים על מנת לבסס את התביעה.
לעיתים, ניתן להגיע להסדר פשרה עם בית החולים או המרכז הרפואי מבלי להגיש תביעה משפטית. כמו כן, ניתן לפנות לוועדות בדיקה ובירור פנימיות במערכת הבריאות כדי לקבל מענה ופיצוי על הנזק שנגרם.
אם אתם מחפשים ייעוץ משפטי בנושא רשלנות רפואית, אנו ממליצים לפנות למשרד עורכי הדין טאוב ושות’. המשרד מציע ייעוץ ראשוני ללא תשלום, ובעל ניסיון רב בניהול תיקי רשלנות רפואית. ניתן ליצור קשר עם המשרד באמצעות טופס יצירת הקשר באתר או בטלפון 079-5805563.